I en hverdag med små børn kan det være svært at finde tid til det hele. Ofte er det børnene og deres behov der er i fokus, og når de endelig er lagt i seng er dine egne batterier også brugt op. I løbet af dagen har du måske misset et måltid eller spist for mange syndige ting, hvilket smitter af på såvel humøret som dit almene velbefindende. Og det kan hurtigt blive en ond cirkel, hvis du ikke gør noget ved det. Heldigvis er det nemmere end du tror, hvis du bare får det sat i system.

I denne artikel har vi samlet 6 gode tips til at opnå en sundere og nemmere hverdag, så der bliver plads og overskud til at nyde familien.

1. Lav en madplan og køb ind til en uge ad gangen

Det lyder besværligt, men det er det ikke. Rigtig mange hjemmesider tilbyder i dag færdiglavede madplaner med lækre hverdagsopskrifter, så du nemt kan planlægge familiens aftensmåltider til en uge ad gangen. Her er et par gode eksempler:

Når madplanen er lagt, kan du ligeledes nøjes med at købe stort ind én gang om ugen. Så undgår du også en masse impulskøb, da du har en indkøbsseddel at gå efter. Frisk mælk, rugbrød og lignende kan du supplere op med i løbet af ugen.

At lave en madplan gør hele ugen nemmere og mere overskuelig. Du får desuden mulighed for at lave en sund og lækker madplan som alle kan lide, og du kan således koble af og hygge dig med madlavningen i stedet for at suse rundt i sidste øjeblik og finde aftensmad i supermarkedets køledisk.

2. Køb en badevægt – og brug den!

Badevægten er måske din værste fjende, men det er altså en rigtig god idé at veje dig med jævne mellemrum. Din kropsvægt siger meget om dit almene velbefindende, og pludselige skift i vægten bør altid tages alvorligt. Det kan selvfølgelig også være at målet er at smide et par kilo efter en fødsel, og så kan det være meget motiverende at føre journal over vægtudviklingen.

Det anbefales at veje sig jævnligt med én uges mellemrum. Vejer du dig dagligt risikerer du at faktorer som væskebalance spiller ind, hvilket kan få vægten til at svinge med 300-500 gram under hver vejning.

En god badevægt er selvfølgelig et vigtigt element, men den behøver ikke være dyr for at måle nøjagtigt. Det kan du læse mere om hos eksempelvis Bomagasinet, som har samlet de bedste badevægte i denne artikel.

3. Få en regelmæssig døgnrytme

Nu griner du sikkert lettere overbærende og tænker “jeg er forælder – hvornår skal jeg sove?”

Svaret er at du skal sove når dit barn eller dine børn sover. Og det er selvfølgelig lettere sagt end gjort. Små børn har for vane at vågne mange gange i løbet af natten, så der er du selvfølgelig også vågen…

Men der kommer et tidspunkt, hvor børnene begynder at sove igennem hele natten. Og der kan det være en rigtig god idé at få reetableret en fornuftig døgnrytme, hvor du sover i et fast antal timer hver nat og på de samme tidspunkter. Kroppen har godt af kontinuitet i døgnrytmen, da det er her den restituerer og lader batterierne op. Derfor må du aldrig undervurdere vigtigheden af en god nattesøvn.

Følg gerne disse simple trin for at opnå større træthed om aftenen:

  • Højst 2 kopper kaffe om dagen og aldrig efter kl. 17.
  • Skru ned for lysstyrken i din telefons skærm, på computeren og på fjernsynet.
  • Ingen træning eller lignende fysisk aktivitet om aftenen, når der er under 4 timer til du skal sove.
  • Undgå for meget sukker om aftenen.
  • Portionsanret aftensmaden og undgå at spise dig stopmæt.

4. Drop de høje forventninger

Stress kan meget vel føre til søvnmangel, og søvnen er netop en af de vigtigste faktorer for dit almene velbefindende. Stress kan komme af mange ting, og i korte perioder kan det være ganske ufarligt. Men lider du af langvarig stress, kan det være skadeligt for dit helbred.

Men hvorfor får vi stress? Vores sind er vores egen værste fjende. I dag har de fleste så høje forventninger til sig selv, at det kan være svært at overkomme. Der skal holdes dyrt bryllup, købes stort hus, 2 biler i garagen, dyre ferier og eksklusive restaurantbesøg. Nogen kan holde til det, nogen lever et liv med hjertebanken og søvnløshed, mens mange bryder sammen og lægger sig syge i lange perioder.

En del af et sundt og nemt liv er også at erkende hvad du kan og hvad du ikke kan. Lad ikke som om du kan klare det – bed om hjælp eller sig fra, og overvej grundigt hvad der egentlig gør dig lykkelig. Et stort hus med tårnhøjt realkreditlån? Eller et mindre hus og økonomisk frihed? Du bliver ikke en dårlig forælder af at bo småt, og dit barn er ligeglad med om ferien går til Bornholm eller Thailand.

5. Lær at gå offline og hav det godt med det

Det her hænger måske lidt sammen med punkt 3, da stress også kan udløses af et konstant behov for at være på og stå til rådighed døgnets 24 timer for Gud og hver mand.

“Hvorfor svarede du ikke på min besked?” – “hvorfor tog du ikke telefonen?” – “hvorfor så du ikke det opslag jeg taggede dig i på Facebook?”

Du er sikkert blevet konfronteret med mindst én af ovenstående sætninger, og du har sikkert også undskyldt for dit midlertidige fravær mere end én gang. Men det skal du ikke!

På nær nogle få undtagelser, er der ingen der har krav på din tilstedeværelse døgnet rundt. Det er en slem tidsrøver, og før du får set dig om har du brugt 1-2 timer på at sidde og kommentere og “synes godt om” billeder og opslag fra dine venner.

Slå alt hvad der hedder ‘notifikationer’ fra på din telefon, og lav en prioriteret liste bestående af kun de nærmeste, som du skal kunne høre med det samme hvis de ringer. Det kan være familien, dine børn og dine allernærmeste venner, mens resten må finde sig i at blive “slået fra” når du sover, har gæster, er i byen eller andre ting hvor din tilstedeværelse i nuet er vigtigere end din tilstedeværelse på nettet.

6. Planlæg alle de kedelige opgaver

I en travl hverdag kan man meget let komme til at springe de kedelige opgaver over. Det gælder eksempelvis tøjvasken, støvsugningen og opvasken. Men før eller senere hober det sig op, og så bliver det i stedet til en kamp der nemt koster en hel fridag.

Sæt i stedet tingene i system, og planlæg faste ugedage til de forskellige opgaver. Hvis du plejer at vaske tøj 2 gange om ugen, kan du med fordel afsætte 2 faste dage til dette. Det samme gælder for støvsugningen og resten af rengøringsopgaverne i hjemmet. Planlæg gerne en uge eller sågar en måned frem, så du ved præcis hvem der gør hvad og hvornår.

Og når det kommer til de små daglige gøremål som at klare opvasken eller gå ud med skrald, så undgå at udskyde det. Gør det til en vane at tage opvasken lige efter aftensmaden, og gå ud med skraldet lige efter. Så er der ro til at slappe af bagefter, og hjemmet er “klar til brug” den kommende morgen.

Det er for uoverskueligt – hvad gør jeg?

Måske sidder du med en følelse af at du aldrig kommer til at finde tid til alt det ovennævnte, men det behøver du heldigvis heller ikke. Du kan nemlig komme rigtig langt ved at tage bare et enkelt af de 6 tips til dig, eller ved at gøre dig nogen sunde overvejelser om hvad der er vigtigt i dit liv.

Det handler ikke om at gøre en hel masse hurtigt, men om at lave nogen små naturlige ændringer som føles naturlige for dig og som du føler glæde af.