Ferie for enlige med børn

Inden jeg mødte min mand, som er far til den yngste, var jeg alenemor i en årrække. Når man er dét, er man hele tiden på, fordi der kun er én voksen til alle de praktiske ting, som man ellers er 2 om. Derfor var min trang til ferie også ret stor efter en lang, kold vinter. Ja, faktisk var en af vintrene så kolde, at der var -18 grader om morgenen når jeg skulle transportere begge børn til dagplejen og vuggestuen i en cykeltrailer. Faktisk frøs vandrørene også til, så jeg ikke kunne vaske tøj i vaskekælderen.

Det var ren elendighed og jeg tror aldrig, jeg har drømt så meget om sol og varme som dengang.

Min første ferie som alenemor

Det blev også det første år, jeg bookede en charterrejse. Nogensinde faktisk! Jeg havde nemlig aldrig tidligere rejst på denne måde. Da jeg var barn var pengene nemlig små og kombineret med at vi var 4 børn, foregik vores ferier som regel i et sommerhus her i landet.

Det var derfor en ny verden og da jeg havde booket blev jeg også lidt betænkelig i forhold til, hvordan det ville være som alenemor på ferie med 2 børn under 4 i et fremmed land.

Det gik dog så fint og var intet mindre end fantastisk. Faktisk blev det til en årligt tilbagevendende begivenhed 4 gange. (Hvorefter jeg mødte min mand, som hellere vil have kulde end varme…)

Jeg har dog stadig nogle tips til, hvordan I kan holde ferie for enlige med børn på den nemmeste måde – samtidig med at I som voksne også får slappet en smule af. (Og imens I planlægger jeres ferie, forsøger jeg at bearbejde manden til at rejse sydpå med børnene og mig. Så kan det være vi mødes?)

Ferie for enlige med børn – på den nemmeste måde

De fleste rejseselskaber sælger mange rejser til enlige med børn, så selvom man godt kan få en følelse af, at man er den eneste single i hele verden og alle andre er lykkelige kernefamilier er det altså ikke tilfældet. Det er også ofte muligt at komme relativt billigt afsted, fordi børn som regel kommer afsted til halv pris.

Vælg en af de populære charterdestinationer

Hvis du vælger en af de destinationer, som er vant til turister, er der også stor chance for, at du møder engelsktalende personale på både hoteller og restauranter. Det gør det en smule nemmere at være alenemor på ferie, hvis du pludselig mangler en pusleplads eller lignende.

Samtidig er alle omkring dig vant til feriegæster som dig og dine børn – og meget imødekommende.

3 gange har vi været på Kreta. Jeg elsker den ø og deres gæstfrihed! 1 gang var vi i Marmaris i Tyrkiet. Begge steder er fine, når man har børn med, men jeg synes, der var lidt mere ro på Kreta – hvilket var rart med mindre børn.

Vælg også gerne en destination som ikke ligger alt for langt væk hjemmefra. En meget lang flyvetur kan nemlig godt blive en træls oplevelse for især de små børn – og når man er den eneste voksne, er man også den eneste til at håndtere den uro, der kan opstå. Jo kortere flyvetur jo bedre.

Spar penge ved at rejse udenfor højsæsonen

Hvis børnene endnu ikke har nået skolealderen, er der god mulighed for at en billig rejse som enlig med børn. Her er gode rabatter at hente og du kan dermed spare flere tusinde kroner. Samtidig synes jeg og

så, der er mere behageligt udenfor højsæsonen.

Ofte er der meget varmt i sommermånederne og for de yngste kan det godt være en prøvelse. Især fordi søvnen som regel bliver dårligere, når varmen trykker.

Jeg har haft gode erfaringer med at rejse sidst i maj. Her er priserne stadig rigtigt gode, men sommervejret perfekt ved Middelhavet.

Rejs med All Inclusive

Når man er alenemor på ferie kommer man næsten ikke udenom All Inclusive.

Det kan godt være maden kan fremstå ret ens, især morgen og middag, men det er bare praktisk, at alt maden kan indtages på selve hotellet. Så skal du ikke ud i byen med trætte børn lige op til middagsluren og finde frokost – eller ud i aftentimerne med børn, som er mætte af indtryk.

Og helt ærligt? Det fleste børn vælger jo som regel lasagne, burger eller chicken nuggets på hver eneste restaurant alligevel. Derudover er der med All Inclusive også snacks og drikkevarer inkluderet dagen igennem og det er virkelig skønt, når man har børn der er sultne på skæve tidspunkter.

Jeg har rejst med All Inclusive 3 ud af de 4 gange. Første gang boede vi på et ret billigt hotel og hér var buffeten ikke så interessant. Der var mest pastaretter og friturestegt mad. Derfor valgte vi at rejse uden forplejning gangen efter – men det gør jeg aldrig igen med så små børn. Det var alt for hektisk og vi endte alligevel med at spise på den samme restaurant hver aften, fordi den lå lige om hjørnet.

De to sidste gange valgte jeg et hotel med en lidt højere standard, uden at det var meget dyrere end første år, og her var alle buffeter fantastiske. Temaet skiftede hver dag, så der altid var nye retter at vælge imellem – og ikke mindst mulighed for at spise sundt og varieret.

All Inclusive er også en ret billig ferie for enlige med børn. Det kan godt være billetterne er lidt dyrere, når man køber dem, men man slipper til gengæld for at skulle have en masse lommepenge med til frokost, snacks, is, drikkevarer (som der går mange af på en varm ferie), aftensmad og dessert.

Børneklub = afslapning til en træt alenemor

Den sidste gang vi var på ferie alene, var børnene 5 og 6 år gamle og derfor både interesserede i (og glade for) hotellets børneklub. Året forinden var der også en børneklub på hotellet, men børneguiderne talte kun engelsk og det betød at børnene ikke fik så meget ud af det.

Sidste gang rejste vi med Bravo Tours og her var børneguiderne danske, hvilket gav en helt anden oplevelse. Her kunne børnene møde op enten om formiddagen eller eftermiddagen afhængigt af dagens program og lege med andre danske børn eller have det sjovt med forskellige aktiviteter. De lavede blandt andet deres egne ferie-tshirts og lærte at danse, hvilket kulminerede med en danseopvisning for forældrene på feriens sidste dag.

De nød det! Og imens kunne jeg selv slappe af i en liggestol ved poolen med en bog i et par timer. Få meter fra børneklubben, så jeg stadig var i nærheden – men stadig med en smule ferie til mig selv også.

Har du været på ferie som alenemor?

Og har du nogle gode tips, som mangler i artiklen? Så send endelig en mail til mail@100hjerter.dk – så kan vi få det med i artiklen, til hjælp for alle de andre heldige forældre, der har planer om at rejse sydpå.